Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Aspen & Skänken

På avdelningarna Aspen och Skänken erbjuds demensplatser för personer med konstaterad demensdiagnos.

Demensboende riktar sig till personer som har en demenssjukdom och som inte längre kan bo kvar i det egna hemmet samt är i behov av närhet till personal dygnet runt. För att få en plats på ett demensboende ska man ha stora behov av omsorg dygnet runt och ha en diagnostiserad demenssjukdom.

Du ansöker om plats på demensboende. Biståndshandläggare prövar och utreder behovet av en plats. När behovet är fastställt blir den sökande erbjuden plats i det boende som har ledig plats. Det går inte att ställa sig i kö till ett specifikt boende.

Kontakt

Aspen: 0223-442 82
Skänken 0223-443 37

Enhetschef
Telefon: 0223-442 62
melanie.sjostrom@fagersta.se

Enhetschef
Telefon: 0223-441 43
jenny.andersson@fagersta.se

Besöksadress

Solliden
Hamnvägen 6
737 32 Fagersta

Fagersta kommun växel helgfri måndag-fredag 7.30-12.00, 13.00-16.00
Telefon: 0223-440 00

Aspen & Skänken

Avdelningarna Aspen och Skänken ligger på Solliden. Lägenheterna har ett rum, trinettkök med kylskåp alternativt kök, toalett och tillgång till larm vid behov. På varje avdelning finns gemensam matsal och vardagsrum med tillgång till radio och TV.

Aspen och Skänken är bemannade dygnet runt. Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt. Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag.

Personalen arbetar utifrån varje persons individuella hjälpbehov. Vi har ett funktionsbevarande förhållningsätt vilket innebär att vi ger stöd och stimulans för att våra boende ska behålla viktiga funktioner och klara så mycket de kan själva.

Tandhygienist kommer och utför munhälsobedömningar. Fotvårdare och frisör besöker även Solliden.

I avgiften för måltider ingår frukost, middag, eftermiddagsfika, kvällsmat och kvällsfika.

Frukost och mellanmål lagas på boendet, lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök.

Man äter tillsammans på avdelningen eller i sin lägenhet. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

På Solliden finns det möjlighet att delta i aktiviteter i Bergsmansalen där vi bland annat har sittgymnastik som våra medarbetare håller i och underhållning som Frivilligcentralen arrangerar.

Avdelningarna har schemalagda aktiviteter några gånger i veckan men mycket handlar om spontana enklare vardagssysslor och att umgås. Ibland spelar vi spel, läser tidning eller tittar på bilder. Vi utgår alltid från vad våra boende vill göra och strävar efter att våra boende ska känna sig delaktiga.

För den som tycker om att bli piffad är våra medarbetare duktiga på att rulla hår och måla naglar.

Sommartid har vi en fin uteplats med utemöbler där vi fikar, njuter av utsikten och vädret. Ibland grillar vi även korv.

De boende tilldelas en näransvarig som de boende i första hand kan vända sig till. Den näransvarige ansvarar för att upprätta en genomförandeplan som beskriver hur stödet ska utformas utifrån individens behov.

Levnadsberättelsen, som den boende eller anhörig har fyllt i, är ett viktigt verktyg för oss. I den framgår information om våra boende, deras tidigare liv och intressen. Utifrån informationen som framgår där utformar vi bemötandeplaner och kan tillsammans hitta på aktiviteter och samtalsämnen som vi vet att de boende uppskattar.