Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Boende

Du som är äldre i Fagersta kommun och känner att du inte till fullo klarar av att bo själv, eller att du behöver ett boende som är mer anpassat efter dina behov, har flera olika boendealternativ att överväga.

Insatser inom äldreomsorgen är till för att underlätta boendet och den dagliga livsföringen för personer som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning har svårt att klara sig på egen hand.

Särskilt boende

Särskilt boende är till för personer som inte längre kan bo kvar i det egna hemmet på grund av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som är i behov av närhet till personal dygnet runt.

Personalen arbetar utifrån varje persons individuella hjälpbehov. Varje boende har en särskild utsedd personal, näransvarig, som stöd i ditt boende och som första val när det gäller kontakten med verksamheten. Personal som arbetar på särskilt boende är vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterska, rehabpersonal, samordnare, enhetschef och biträdande enhetschef.

Man ansöker om plats i särskilt boende, enligt socialtjänstlagen. Biståndshandläggare prövar och utreder behovet av en plats i särskilt boende i samråd med den enskilde. När behovet är fastställt blir den sökande erbjuden plats i det boende som har ledig plats. Man kan inte ställa sig i kö till ett specifikt boende.

Malmens vårdboende

Malmen ligger centralt och är en knutpunkt för äldreomsorg då många av Fagerstas pensionärer samlas här för att delta i aktiviteter eller äta lunch i restaurangen. Chansen är därför stor att man träffar någon man känner i de många gemensamma lokalerna på bottenplan.

Här på Malmen har du din egen lägenhet, vilket vi respekterar genom att till exempel alltid knacka på innan vi kliver in. Utanför din dörr finns gemensamma lokaler där vi äter och umgås.

Boendet

Malmen består av fyra våningsplan och fyra avdelningar med 17 lägenheter på varje våning, totalt 68 lägenheter. Lägenheterna är trevligt utformade med stora och låga fönster så det är lätt att se ut för den som använder rullstol. Då det finns större lägenheter går det bra för par att bo tillsammans.

På boendet finns gemensamt kök, dagrum och står inglasad balkong på varje våningsplan. Det finns gemensamhetlokaler för aktiviteter, lunchrestaurang, spa-rum med duschrobot och rum för hår- och fotvård.

Utanför Malmen ligger Engelska parken med fina blommor och bärbuskar. På sommaren brukar vi fika och äta middag där.

Aktiviteter

Aktiviteterna på våningsplanen utgår alltid ifrån vad de boende vill hitta på. Våra medarbetare är duktiga på att fånga upp våra boendes intressen och vad de känner för att göra just i stunden. Köken på våningsplanen har höj- och sänkbar bänk så personer som sitter i rullstol kan vara med och laga mat eller baka.

För de som vill ha det lugnt och skönt har vi medarbetare som är utbildade inom taktil massage. Många av våra medarbetare är duktiga på att ge skönhetsvård, till exempel locka håret eller måla naglarna.

På entréplan finns det möjlighet att delta i aktiviteter. Några exempel på aktiviteter är bingo, gudstjänst, sittgymnastik, dans, sång och musik samt dator-café med instruktör.

Mat & dryck

Vi äter tillsammans på våra våningar, om man vill kan man också äta i sin lägenhet. Helgerna uppmärksammar vi genom att duka lite extra fint. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd för de som behöver men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Frukost, mellanmål och fika gör vi själva i ordning i köken som finns på varje våning. Lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök som lagar husmanskost och är anpassad efter äldres behov. Självklart ingår en god efterrätt. Högtider uppmärksammas med en trerätters middag.

Varannan månad har alla våningsplan på Malmen gemensamt fredagsmys. Då beställer vi smörgåstårta och det finns möjlighet att köpa öl eller vin. Vi spelar musik och har trevligt tillsammans.

Lunchrestaurang

På entréplan finns en lunchrestaurang som är öppen varje dag mellan 09.00-15.00. Där kan man även köpa kaffe med tillbehör.

Vård & Omsorg

Genomförandeplan

Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.

Näransvarig

Du tilldelas en näransvarig som du i första hand kan vända dig till. Den näransvarige ansvarar även för att upprätta en genomförandeplan.

Sjuksköterska

Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.

Rehabilitering

Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Tandvård

Tandhygienist kommer hit och utför munhälsobedömningar. Behöver du en tandläkare får du besöka en mottagning. Våra medarbetare är utbildade i munhälsa.

Tilläggstjänster

Fotvårdare och frisör besöker oss på Malmen.

Personal

Malmen är bemannat dygnet runt. Majoriteten av våra medarbetare är utbildade undersköterskor, resten är vårdbiträden. Här finns också en samordnare, planerare, administrativa medarbetare, lokalvårdare, arbetsledare, biträdande enhetschef och enhetschef. Vi tar även in praktikanter.

Vi har medarbetare med särskild kompetens inom områden som sårvård, palliativ omvårdnad, rehabilitering, inkontinens och aktiviteter.

Kontakt

Enhetschef
Telefon: 0223-442 20
monica.cedergren@fagersta.se

Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-443 42
eva.olsson@fagersta.se

IT-coacher
pia.shorto@fagersta.setina.sundqvist@fagersta.se

Beskrivning IT-coach

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Adress
Myrbovägen 4
737 45 Fagersta

Solliden

Solliden ligger fint precis intill Kolbäcksån, Hembyggdsgården och kyrkan. Här finns en stor och fin uteplats där man kan njuta av den fina omgivningen.

Boendet

Förutom vanliga vårdplatser har vi även demensplatser där personer med en konstaterad demensdiagnos bor. Solliden har 7 avdelningar och totalt 66 lägenheter.

På varje våning finns matsal, gemensamhetsutrymmen, balkonger, uteplats samt tillgång till TV och tvättstuga.

Här finns två våningar som vänder sig till våra Fagerstabor som pratar finska. Majoriteten av våra medarbetare pratar finska och självklart firar vi finska högtider som Finlands nationaldag. Vid dessa tillfällen serveras traditionella finska rätter. Ibland erbjuds även underhållning på finska.

I vår entré finns fina möbler och uppskattade akvarium, där många samlas för att umgås och fika.

Aktiviteter

Här på Solliden finns det möjlighet att delta i aktiviteter i Bergsmansalen där vi bland annat har sittgymnastik som våra medarbetare håller i och underhållning som Frivilligcentralen arrangerar.

Våningarna har schemalagda aktiviteter några gånger i veckan men mycket handlar om spontana enklare vardagssysslor och att umgås. Ibland så spelar vi spel, läser tidningen eller tittar på bilder. Vi utgår alltid från vad våra boende vill göra och strävar efter att våra boende ska känna sig delaktiga.

Varje månad har våra boende avsatt tid för att umgås med sin näransvarige, det kan handla om att gå och handla, besöka kyrkan eller bara sitta ner och umgås.

För den som tycker om att bli piffad är våra medarbetare duktiga på att rulla hår och måla naglar.

Sommartid har vi en fin uteplats med utemöbler där vi fikar, njuter av utsikten och vädret. Ibland grillar vi även korv.

Mat & dryck

Inför måltiderna dukar vi fint på våra avdelningar och äter tillsammans. Om man vill kan man också äta i sin lägenhet. Helgerna uppmärksammar vi genom att duka lite extra fint. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Frukost, mellanmål och fika gör vi själva i ordning i köken som finns på varje våning. Lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök som lagar husmanskost och är anpassad efter äldres behov. Vid högtider serveras traditionell mat som förknippas med högtiden.

Vård & Omsorg

Genomförandeplan

Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.

Näransvarig

Du tilldelas en näransvarig som du i första hand kan vända dig till. Den näransvarige ansvarar även för att upprätta en genomförandeplan.

Sjuksköterska

Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.

Rehabilitering

Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Tandvård

Tandhygienist kommer hit och utför munhälsobedömningar. Behöver du en tandläkare får du besöka en mottagning. Våra medarbetare är utbildade i munhälsa.

Tilläggstjänster

Fotvårdare och frisör besöker oss på Solliden.

Personal

Solliden är bemannat dygnet runt. Majoriteten av våra medarbetare är utbildade undersköterskor, resten är vårdbiträden. Här jobbar också två samordnare, en biträdande enhetschef och en enhetschef.

Kontakt

Telefonnummer till avdelningar
Strömmen 0223-443 12
Linjan 0223-442 15
Milan 0223-444 02/Miilu 0223-443 18
Kanalen 0223-445 98
Aspen 0223-442 82
Skänken 0223-443 37

Enhetschef
Telefon: 0223-448 58
maria.granstrom@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-443 31
carina.gafvert@fagersta.se

IT-coacher
Kanalen: anna.strom@fagersta.se
Bryggan: carolina.wanni@fagersta.se

Beskrivning IT-coach

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Adress
Hamnvägen 6
737 32 Fagersta

Serviceboende

Boende för äldre där du bor i en komplett lägenhet med kök, sovrum och vardagsrum samt trygghetslarm vid behov. Möjlighet finns att bo tillsammans med din make eller maka.

Personalen arbetar utifrån varje persons individuella hjälpbehov och boendet har hemtjänstpersonal i huset samt nattpatrull nattetid. Varje boende har en särskild utsedd personal, näransvarig, som stöd i ditt boende och som första val när det gäller kontakten med verksamheten.

Det finns gemensamhetslokaler på entréplan där du kan umgås med andra boenden och delta i aktiviteter som anordnas av verksamheten. Restaurang finns som serverar lunch samt kaffe med tillbehör.

Aktiviteter som sker vissa veckodagar, enligt program, är till exempel gudstjänst, bingo, sittgymnastik samt sång och musik.

Personal som arbetar på servicehus är vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterska, rehabpersonal, samordnare och enhetschef.

Om du är intresserad av att flytta till servicehus ska du kontakta biståndshandläggare via Fagersta kommuns växel 0223-440 00 eller ansöka via e-tjänst.

E-tjänst – Ansökan om insats för äldre och funktionshindrade enligt SoL

Stolpvreten

Stolpvreten är ett servicehus vilket innebär att man har sin egen lägenhet där man bor självständigt med stöd från hemtjänstens medarbetare som finns på plats dagtid. Under natten finns nattpatrullen för planerade besök och kommer om man larmar.

På bottenplan finns en lunchrestaurang och gemensamma lokaler där många av våra boenden träffas för att umgås med varandra. Där anordnas även olika aktiviteter och trivselkvällar för de som vill delta.

För att få en lägenhet här behöver du ansöka om ett biståndsbeslut från kommunen via biståndshandläggare.

Boendet

Stolpvretens servicehus är byggt som en hästsko och i mitten finns en innergård med sittmöjligheter i en berså samt utemöbler. På bottenvåningen ligger en lunchrestaurang och gemensamhetslokaler där våra boenden samlas för att äta lunch och umgås. Boendet har totalt 48 lägenheter. Det finns tillgång till tvättstuga och TV via fiber. På Stolpvretens servicehus finns det möjlighet för parboende.

Aktiviteter

Frivilligcentralen, som är en del av Fagersta kommun, ansvarar för aktiviteterna på Stolpvretens servicehus. Två till tre gånger i veckan arrangeras olika aktiviteter som gymnastik, bingo och olika typer av underhållning. De sätter samman ett aktivitetschema utifrån vad de boende har för intressen. Svenska kyrkan kommer hit och håller gudtjänster och samtalsgrupper.

Utöver det brukar vi även ha trivselkvällar. Vid de stora högtiderna har vi även julmiddag, nyårssupé och traditionell midsommarmat.

Mat & dryck

I huset finns vår uppskattade restaurang som varje dag serverar lunch. Maten lagas av kommunens centralkök som serverar husmanskost. I resturangen serveras fika varje dag och det finns möjlighet att beställa fikabröd, bakelser och smörgåsar.

Behöver man stöd med handling och matlagning kan man ansöka om stöd hos kommunen via biståndshandläggare.

Vård & Omsorg

Omsorg

Dagtid finns medarbetare från hemtjänsten på plats i huset, nattetid finns nattpersonal tillgängliga.

Genomförandeplan

Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.

Näransvarig

Du tilldelas en näransvarig som du i första hand kan vända dig till. Den näransvarige ansvarar även för att upprätta en genomförandeplan.

Sjuksköterska

Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.

Rehabilitering

Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Tilläggstjänster

Frisör besöker oss, prata med våra medarbetare så bokar de tid.

Personal

Majoriteten av våra medarbetare är utbildade undersköterskor och resten är vårdbiträden. Några av våra medarbetare är utbildade inom taktil massage och kan utföra munhälsobedömningar. Här finns också samordnare, biträdande enhetschef och enhetschef.

Kontakt

Anhörigtelefon:
Bergslagsvägen 0223-440 52
Centralvägen 0223-440 42
Nattpatrullen (21.00 - 07.00): 0223-440 97
Stolpvretens restaurang: 0223-445 54

Enhetschef
Telefon: 0223-445 30jenny.ivarsson@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-446 21
eija.ziden@fagersta.se

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Adress
Bergslagsvägen 39
73732 Fagersta

Fastighets- och hyresfrågor hänvisas till Norra Västmanlands kommunalteknikförbund, NVK

Demensboende

Demensboende riktar sig till dig som har en demenssjukdom och som inte längre kan bo kvar i det egna hemmet och är i behov av närhet till personal dygnet runt. För att få en plats på ett demensboende ska du ha stora behov av omsorg dygnet runt och ha en diagnostiserad demenssjukdom.

Demensboende är bemannat dygnet runt. Personalen arbetar utifrån varje persons individuella hjälpbehov. Personal som arbetar på demensboende är vårdbiträden, undersköterskor, sjuksköterska, rehabpersonal, samordnare och enhetschef. Varje boende har en särskild utsedd personal, näransvarig, som stöd i ditt boende och som första val när det gäller kontakten med verksamheten

Lägenheterna har ett rum, trinettkök med kylskåp alternativ kök och toalett samt med tillgång till larm vid behov. På varje avdelning finns gemensam matsal och vardagsrum med tillgång till radio och TV. I avgiften för måltider ingår frukost, middag, eftermiddagsfika, kvällsmat och kvällsfika.

Man ansöker om plats på demensboende. Biståndshandläggare prövar och utreder behovet av en plats. När behovet är fastställt blir den sökande erbjuden plats i det boende som har ledig plats. Man kan inte ställa sig i kö till ett specifikt boende.

E-tjänst – Ansökan om insats för äldre och funktionshindrade enligt SoL

Nybo

Nybo är ett demensboende vilket innebär att man måste ha en utredd demenssjukdom för att få en plats. På Nybo finns endast fyra enheter och 24 lägenheter. De boende erbjuds en småskalig demensvård i lugna och trygga miljöer.

Vi har ett funktionsbevarande förhållningsätt vilket innebär att vi ger stöd och stimulans för att våra boende ska behålla viktiga funktioner och klara så mycket de kan själva.

Boendet

Lokalerna är anpassade efter personer med demenssjukdom. På varje enhet finns gemensam matsal, vardagsrum och balkong/altan. Det finns tillgång till tvättstuga, hiss och trädgård. I vår trädgård finns trevliga sittplatser där vi njuter av naturen. Här finns också odlingar och promenadstråk.

Aktiviteter

Då Nybo är ett boende för personer med demenssjukdom är våra aktiviteter anpassade efter våra boendes olika förutsättningar. Mycket handlar om att behålla de boendes funktioner. Därför kan en aktivitet bestå av vardagssysslor som att hjälpa till i tvättstugan, torka av bordet eller ta en promenad.

Vi brukar även bowla, måla med vattenfärg, ha sittgympa, leka med bollar, baka och sköta om odlingarna i trädgården. Våra boenden kan också välja att delta i aktiviteterna på Stolpvretens servicehus som ligger precis bredvid.

Utgår från individen

Levnadsberättelsen, som den boende eller anhörig har fyllt i, är ett viktigt verktyg för oss. I den framgår information om våra boende, deras tidigare liv och intressen. Utifrån informationen som framgår där utformar vi bemötandeplaner och kan tillsammans hitta vi på aktiviteter och samtalsämnen som vi vet att de boende uppskattar.

Mat & dryck

Frukost och mellanmål lagas på boendet, lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök.

Man äter tillsammans på enheten eller i sin lägenhet. Vi värdesätter lugn och ro när vi sätter oss ner för att äta. Då våra boende har en demenssjukdom har vi anpassat porslinets färger så maten och drycken syns tydligt. Våra medarbetare sitter med vid måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Personer med en demenssjukdom behöver extra energirik mat och därför erbjuder vi goda smoothies mellan måltiderna.

Vård & omsorg

Genomförandeplan

Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.

Näransvarig

Du tilldelas en näransvarig som du i första hand kan vända dig till. Den näransvarige ansvarar även för att upprätta en genomförandeplan.

Sjuksköterska

Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.

Rehabilitering

Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Tandvård

Tandhygienist kommer hit och utför munhälsobedömningar. Våra medarbetare är utbildade i munhälsa.

Tilläggstjänster

Frisör och fotvårdare besöker oss på Nybo.

Personal

Nybo är bemannat dygnet runt. Majoriteten av våra medarbetare är undersköterskor resten är vårdbiträden. Här finns också en samordnare, administrativa medarbetare, biträdande enhetschef och enhetschef.

Kontakt

Enhetschef
Telefon: 0223-445 30jenny.ivarsson@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-446 21
eija.ziden@fagersta.se

IT-coacher
linda.kafka@fagersta.seibrahim.hamade@fagersta.se

Beskrivning IT-coach

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Adress
Centralvägen 25
737 32 Fagersta

Sollidens innergård

På avdelningarna Aspen och Skänken erbjuds demensplatser för personer med konstaterad demensdiagnos.

Vi har ett funktionsbevarande förhållningsätt vilket innebär att vi ger stöd och stimulans för att våra boende ska behålla viktiga funktioner och klara så mycket de kan själva.

Boendet

Solliden ligger fint precis intill Kolbäcksån, Hembyggdsgården och kyrkan. Här finns en stor och fin uteplats där vi kan njuta av den fina omgivningen. I vår entré finns fina möbler och uppskattade akvarium, där många samlas för att umgås och fika.

Aktiviteter

Här på Solliden finns det möjlighet att delta i aktiviteter i Bergsmansalen där vi bland annat har sittgymnastik som våra medarbetare håller i och underhållning som Frivilligcentralen arrangerar.

Våningarna har schemalagda aktiviteter några gånger i veckan men mycket handlar om spontana enklare vardagssysslor och att umgås. Ibland så spelar vi spel, läser tidningen eller tittar på bilder. Vi utgår alltid från vad våra boende vill göra och strävar efter att våra boende ska känna sig delaktiga.

Varje månad har våra boende avsatt tid för att umgås med sin näransvarige, det kan handla om att gå och handla, besöka kyrkan eller bara sitta ner och umgås.

För den som tycker om att bli piffad är våra medarbetare duktiga på att rulla hår och måla naglar.

Sommartid har vi en fin uteplats med utemöbler där vi fikar, njuter av utsikten och vädret. Ibland grillar vi även korv.

Majoriteten av våra medarbetare pratar finska och självklart firar vi finska högtider som Finlands nationaldag. Vid dessa tillfällen serveras traditionella finska rätter. Ibland erbjuds även underhållning på finska.

Utgår från individen

Levnadsberättelsen, som den boende eller anhörig har fyllt i, är ett viktigt verktyg för oss. I den framgår information om våra boende, deras tidigare liv och intressen. Utifrån informationen som framgår där utformar vi bemötandeplaner och kan tillsammans hitta vi på aktiviteter och samtalsämnen som vi vet att de boende uppskattar.

Mat & dryck

Inför måltiderna dukar vi fint på våra avdelningar och äter tillsammans. Om man vill kan man också äta i sin lägenhet. Helgerna uppmärksammar vi genom att duka lite extra fint. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Frukost, mellanmål och fika gör vi själva i ordning i köken som finns på varje våning. Lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök som lagar husmanskost och är anpassad efter äldres behov. Vid högtider serveras traditionell mat som förknippas med högtiden.

Vård & omsorg

Genomförandeplan
Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.

Näransvarig
Du tilldelas en näransvarig som du i första hand kan vända dig till. Den näransvarige ansvarar även för att upprätta en genomförandeplan.

Sjuksköterska
Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.

Rehabilitering
Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Tandvård
Tandhygienist kommer hit och utför munhälsobedömningar. Behöver du en tandläkare får du besöka en mottagning. Våra medarbetare är utbildade i munhälsa.

Tilläggstjänster
Fotvårdare och frisör besöker oss på Solliden.

Personal

Solliden är bemannat dygnet runt. Majoriteten av våra medarbetare är utbildade undersköterskor, resten är vårdbiträden. Här jobbar också två samordnare, en biträdande enhetschef och en enhetschef.

Kontakt

Aspen: 0223-442 82
Skänken 0223-443 37

Enhetschef
Telefon: 0223-448 58
maria.granstrom@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-443 31
carina.gafvert@fagersta.se

Adress

Solliden
Hamnvägen 6
737 32 Fagersta

Korttidsplats

Korttidsplatser för äldre erbjuds efter biståndsbeslut och innebär stöd samt omvårdnad under en kortare period, tillfälligt eller återkommande.

Att vistas en tid på en av våra kortidsenheter kan vara ett alternativ för dig som:

  • Behöver återhämta dig efter en sjukhusvistelse
  • Behöver utvärderas om du kan fortsätta bo hemma med stöd av hjälpmedel och hemtjänst
  • Väntar på en plats på ett permanent vårdboende
  • Behöver växelvård, då växlar du mellan att bo hemma och på en korttidsavdelning.
  • Växelvård kan även vara aktuellt när en anhörig vårdar någon hemma och i perioder behöver avlösning.

Man ansöker om korttidsplats enligt socialtjänstlagen. Biståndshandläggare prövar och utreder behovet av korttidsplats. När behovet är fastställt blir den sökande erbjuden korttidsplats där det finns ledig plats. Man kan inte ställa sig i kö till en specifik korttidsenhet.

Det finns två korttidsenheter i Fagersta, Visiten på Malmen och Bryggan på Solliden.

E-tjänst – Ansökan om insats för äldre och funktionshindrade enligt SoL

Visiten

Boendet

Lägenheterna på våra korttids- och växelvårdsenheter är möblerade och man tar endast med sig sina personliga ägodelar. Det finns toalett och trinett med kylskåp i rummen. I vissa fall kan man få dela med en annan boende.

Aktiviteter

Vi utgår från önskemål om vad våra boende vill göra. Ofta handlar det om spontana enklare vardagssysslor och att umgås. Ibland så spelar vi spel, läser tidningen, bakar eller tittar på bilder. Vi strävar efter att alla boende ska känna sig delaktig.

Mat & dryck

Vi är måna om att duka trevligt och äter tillsammans på avdelningarna, om man vill kan man äta i sin lägenhet. Helgerna uppmärksammar vi genom att duka lite extra fint. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Frukost, mellanmål och fika gör vi själva i ordning i köken. Lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök som lagar husmanskost och är anpassad efter äldres behov. Vid högtider serveras traditionell mat som förknippas med högtiden.

Vård & omsorg

  • Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.
  • Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.
  • Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Personal

På våra korttids- och växelvårdenheter jobbar undersköterskor som finns tillgängliga dygnet runt.

Kontakt

Visiten
Telefon: 0223-441 35

Enhetschef
Telefon: 0223-448 58
maria.granstrom@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-443 31
carina.gafvert@fagersta.se

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Boendet

Lägenheterna på våra korttids- och växelvårdsenheter är möblerade och man tar endast med sig sina personliga ägodelar. Det finns toalett och trinett med kylskåp i rummen. I vissa fall kan man få dela med en annan boende.

Aktiviteter

Vi utgår från önskemål om vad våra boende vill göra. Ofta handlar det om spontana enklare vardagssysslor och att umgås. Ibland så spelar vi spel, läser tidningen, bakar eller tittar på bilder. Vi strävar efter att alla boende ska känna sig delaktig.

Mat & dryck

Vi är måna om att duka trevligt och äter tillsammans på avdelningarna, om man vill kan man äta i sin lägenhet. Helgerna uppmärksammar vi genom att duka lite extra fint. Våra medarbetare sitter med under måltiderna som stöd men även för att skapa en trevlig och social stämning.

Frukost, mellanmål och fika gör vi själva i ordning i köken. Lunch och middag kommer från Fagersta kommuns centralkök som lagar husmanskost och är anpassad efter äldres behov. Vid högtider serveras traditionell mat som förknippas med högtiden.

Vård & omsorg

  • Vi upprättar en genomförandeplan som bygger på ditt biståndsbeslut. Den beskriver hur ditt stöd ska utformas utifrån dina behov.
  • Sjuksköterska är i tjänst dygnet runt och kan bokas via våra medarbetare.
  • Fysio- och arbetsterapeut är i tjänst måndag till fredag och kan bokas via våra medarbetare.

Personal

På våra korttids- och växelvårdenheter jobbar undersköterskor som finns tillgängliga dygnet runt.

Kontakt

Bryggan
Telefon: 0223 444 82

Enhetschef
Telefon: 0223-448 58
maria.granstrom@fagersta.se
Biträdande enhetschef
Telefon: 0223-443 31
carina.gafvert@fagersta.se

Fagersta kommun växel: 0223-440 00

Trygghetsplats

Trygghetsplats används när anhörigvårdaren blir sjuk och inte längre kan vårda den andra partnern i bostaden. Blir den som har beviljad Trygghetsplats sjuk så ska den personen söka vård på lasarettet.

Tjänstgörande sjuksköterska verkställer att den som har en Trygghetsplats kan komma när kontakt sker med kommunen samt vart placeringen blir.

Kund som tas emot på en Trygghetsplats, får en plats där det finns en säng ledig och placeringen kan behöva ändras nästkommande vardag utifrån verksamhetens behov.

Den som är beviljad Trygghetsplats samt närmast anhörig ansvarar för att informera övriga anhöriga hur kontakt tas med kommunen när behovet av Trygghetsplats uppstår

Man ansöker om trygghetplats och biståndshandläggare prövar och utreder behovet. Kontakta biståndshandläggare via Fagersta kommuns växel 0223-440 00 eller ansöka via e-tjänst.

E-tjänst – Ansökan om insats för äldre och funktionshindrade enligt SoL

Sidansvarig: Lena Bylund

Senast ändrad:

Var informationen till din hjälp?


Vill du ha återkoppling?




Test