Elevinflytande
Alfaskolans mål är att sätta eleverna i centrum, verka för att de har kunskaper om demokratins principer och utvecklar förmågan att arbeta i demokratiska former.
Vi vet att målen har nåtts om eleverna har inflytande över och medansvar för planering, innehåll och utformning av sin verksamhet.
Eleverna är också delaktiga i de beslut som tas på skolan.
Vägar mot målen
- Ämnesplanering och innehåll sker i dialog med klassen och individuellt
- Förmågan att utveckla, planera och utvärdera skolarbetet sker med hjälp av portfolio, IUP och temaplanering
- Utvecklingssamtal och föräldramöte med dagordning och dokumentation
- Eleverna utvecklar metakognition - lära eleven lära si
- Vi praktiserar demokrati genom klassråd med träning på mötesteknik
- Ökat ansvar och delaktighet för eleverna genom klass-, elev-, mat- och idrottsråd
- Klassråd 20 minuter per vecka eller 40 minuter varannan vecka
- Elevrådsrepresentanter i årskurs 2 – 6
- Alfafixare i årskurs 5 och 6
Föräldrakontakter
Utvecklingssamtal eller IUP-samtal sker en gång per termin och vid behov vid fler tillfällen där klasslärare, ämneslärare, elev och föräldrar deltar.
Föräldramöte med dagordning och minnesanteckningar sker minst en gång per termin och klassläraren ansvarar.
Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering sker vid läsårets slut och ansvariga är:
socialpedagog, klass-, resurs-, och idrottslärare.
Elevrådet består av representanter från årskurs 2–6 och träffas en gång per månad.
Elevrådsutbildning sker vid skolstarten på höstterminen, beteendevetare ansvarar.
Kostservice kallar till matråd 1 gång/termin med representanter från alla årskurser och en representant från skolan.
Matråd Alfaskolan Protokoll 2024-11-21
Närvarande: Skolpersonal, ansvarig chef på Kostservice, måltidspersonal och elever.
- Önskemål om maten
-Många elever upplever att potatisen ofta är underkokt.
-Korvstroganoffen återkommer allt för ofta på matsedeln, något som man tidigare har önskat.
-De vill ha större variation på såser till maten.
-Salladsutbudet är bra, men man önskar mer gurka, majs och saltgurka.
-När det serveras soppa finns önskemål om större variation på frukten som serveras till, exempelvis apelsin, mandarin eller banan.
-Måltidsdryck önskas till maten ibland.
Eleverna önskar mer av dessa rätter:
- Pizza
- Köttbullar, brunsås och potatis
- Fiskburgare
- Pannkaka
- Pommes frites
- Kebab
- Kycklingnuggets
- Tacos
- Broccolisoppa
- Risgrynsgröt
- Köttfärssås och spagetti
- Korv med bröd
- Kinamat
- Vårrullar
- Sushi
- Miljön i matsalen
-Man påtalar att borden ofta är blöta efter avtorkning från tidigare elever. Kan vara bra att pedagogerna tittar till borden innan de lämnar matsalen med sina elever.
-För att göra måltidsmiljön bättre önskas mysiga lampor och lugn musik i matsalen. Kökspersonal spelar i nuläget lugn musik på fredagar, något som vissa elever dock inte har reflekterat över.
Eleverna tycker att kökspersonalen är duktiga på att pynta i matsalen inför högtider som exempelvis halloween och jul.
-Ljudnivån har blivit bättre i matsalen efter att lunchschemat har ändrats, vilket är positivt.
-Det är lite kallt i matsalen. Detta har felanmälts till NVK.
-I kapprummet blir kläder nerslitna eller slängda på golvet så att de blir smutsiga. Tänk på att hänga upp dem ordentligt för allas trevnad. Tänk också på att kasta pappret i papperskorgen när ni har tvättat händerna.
Slutligen vill kökspersonal berömma alla elever, som är mycket trevliga och hjälpsamma.
Therése Skansfors
Enhetschef Kostservice