Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Elevinflytande

Alfaskolans mål är att sätta eleverna i centrum, verka för att de har kunskaper om demokratins principer och utvecklar förmågan att arbeta i demokratiska former.

Vi vet att målen har nåtts om eleverna har inflytande över och medansvar för planering, innehåll och utformning av sin verksamhet.

Eleverna är också delaktiga i de beslut som tas på skolan.

Vägar mot målen

  • Ämnesplanering och innehåll sker i dialog med klassen och individuellt
  • Förmågan att utveckla, planera och utvärdera skolarbetet sker med hjälp av portfolio, IUP och temaplanering
  • Utvecklingssamtal och föräldramöte med dagordning och dokumentation
  • Eleverna utvecklar metakognition - lära eleven lära si
  • Vi praktiserar demokrati genom klassråd med träning på mötesteknik
  • Ökat ansvar och delaktighet för eleverna genom klass-, elev-, mat- och idrottsråd
  • Klassråd 20 minuter per vecka eller 40 minuter varannan vecka
  • Elevrådsrepresentanter i årskurs 2–6
  • Alfafixare i årskurs 5 och 6

Föräldrakontakter

Utvecklingssamtal eller IUP-samtal sker en gång per termin och vid behov vid fler tillfällen där klasslärare, ämneslärare, elev och föräldrar deltar.

Föräldramöte med dagordning och minnesanteckningar sker minst en gång per termin och klassläraren ansvarar.

Uppföljning och utvärdering

Uppföljning och utvärdering sker vid läsårets slut och ansvariga är:
socialpedagog, klass-, resurs-, och idrottslärare.

Elevrådet består av representanter från år 2–6 och träffas en gång per månad.

Elevrådsutbildning sker vid skolstarten på höstterminen, beteendevetare ansvarar.

Kostservice kallar till matråd 1 gång/termin med representanter från alla årskurser och en representant från skolan.

Matråd Alfaskolan Protokoll 2021-11-15

  • Matråd Alfaskolan
    • Eleverna framför maträtter som är populära och önskas oftare: pizza, strips, potatisgratäng, laxnuggets, tacos, pannkaka, currysås, köttfärssås, panerad fisk, broccolisoppa, köttbullar, hamburgare, nudlar, fiskburgare, risgrynsgröt.
    Vi gör justeringar i matsedeln efter behov och försöker se till barnens önskemål i den mån det går.
    • Maträtter som inte är lika populära är: vegetarisk stroganoff, falafel, fiskgratäng med apelsinsmak och potatisbullar.
    • Övriga önskemål kring maten som man önskar lägga till är: pålägg till smörgåsen, även när det inte är soppa eller gröt. Mer sås till maten som exempelvis till pyttipanna och mer frukt till maten.
    • Vissa rätter återkommer för ofta, som exempelvis kycklingkorvstroganoff och köttfärssås.
    Man tycker även att kokt potatis serveras för ofta, pasta är mer populärt.
    • En önskan om mer variation i salladsbuffén och att grönsakerna ska vara separerade.
    Oliver är populärt och önskas oftare.
    • Eleverna tycker att det är trångt mellan borden i matsalen.
    Då det är många elever som ska rymmas samtidigt i matsalen, så blir det så klart trångt mellan bord och stolar. I dagsläget kan vi inte minska antalet bord.
    • Delade meningar kring ljudnivån i matsalen, några upplever att den har blivit bättre, andra inte. Eleverna påminner om att tänka på att inte prata med varandra förens man har satt sig vid bordet och att man då pratar med en normal samtalston.
    • Avslutningsvis tycker eleverna att maten överlag är god.
    • Kökspersonalen tycker att eleverna är glada, snälla och sköter sig.