Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Vi utökar antalet läkemedelsautomater inom hemtjänsten!

2024-02-01

I oktober år 2023 startade vi med läkemedelsautomater hos hemtjänstens kunder. Efter en positiv utvärdering från både kunder och medarbetare så utökar vi nu antalet läkemedelsautomater.

Medarbetare fyller automaterna

I oktober installerades läkemedelsautomater hos kunder i hemtjänstgrupperna Sveavägen och Kolarbyn. Nu har även några kunder inom hemtjänstgrupperna Apollo och Ringvägen blivit erbjudna och tackat ja till att testa automaten. Våra medarbetare har fått utbildning och ytterligare utbildning samt information sker fortlöpande.

Vad säger hemtjänstens medarbetare Madde, Veronica, Mohammed och Asmerom om att utöka antalet läkemedelsautomater?

Vi har hört att andra hemtjänstkunder med läkemedelsautomater är jättenöjda med att själva få ta sina läkemedel. Nu är vi tacksamma att även kunder inom vår hemtjänstgrupp har erbjudits automater.

Positivt att kunderna kan ta sina läkemedel själv och att vi utifrån det kan omfördela tiden till andra omvårdnadsinsatser.

Möjlighet att omfördela vårt arbetet vid arbetstoppar, främst vid morgon och kvällsarbetet när kunder själv kan ta sina läkemedel med påminnelse från automaten. Att de själva kan ta sina läkemedel i rätt tid ökar också säkerheten vid läkemedelshanteringen.

Mer självständighet för kunderna och känslan att man faktiskt kan sköta sina läkemedel själv med stöd från läkemedelsautomaten som talar om när det är dags att ta sin dospåse.

Så funkar tekniken

Hur funkar då en läkemedelsautomat? Jo, det är ungefär som en elektronisk dosett som håller reda både på vilka mediciner som ska tas, och vilken tid medicinen ska tas

Automaten ger vägledning när det är dags att ta sina mediciner, både via talade instruktioner, ljudsignaler, och genom att visa skriftliga instruktioner på enhetens skärm med kontrollampor.

Från apoteket kommer Apodos-rullar, dosförpackade läkemedel som är unika för varje kund och alla läkemedel är ordinerade av ansvarig läkare. Våra medarbetare fyller på automaten med de förpackade läkemedlen och sedan sköter tekniken resten: automaten signalerar till kund när det är dags att ta medicin och då matas rätt mediciner ut i rätt dos. Det går inte att av misstag ta sin medicin för tidigt eller ta fel dos.

I början fortsätter våra medarbetare att besöka kunden som fått en läkemedelsautomat installerad i samband med varje medicingivning. Besöken trappas sedan ner stegvis när kunden känner sig trygg att sköta sina mediciner självständigt.

Ökar känslan av självständighet

När kunden blivit trygg med och kan hantera läkemedelsautomaten behöver våra medarbetare bara besöka den boende varannan vecka, när automaten ska fyllas på. Det tycker många boende är skönt. Kunder med andra omvårdnadsinsatser får givetvis sina besök av hemtjänsten som tidigare planerat.

För den kund som har flera olika mediciner eller som ska ta medicin flera gånger per dag kan bara medicinhanteringen innebära många besök av hemtjänsten varje dag. Med läkemedelsautomaten kan kunden själv ta sin medicin vid rätt tidpunkt och slipper många korta besök i hemmet. En annan fördel är att kunden som till exempel har smärtlindrande medicin, hinner ta medicinen och den hinner verka innan hemtjänstpersonalen kommer för att hjälpa till med något.

För hemtjänsten innebär automaterna också möjlighet till att omfördela sina resurser. Eftersom många kunder ska ta sin medicin på regelbundna tider innebär det arbetstoppar exempelvis på morgonen och kvällen. Även på den punkten innebär läkemedelsautomaterna en förbättring i hemtjänstens planering av andra omvårdnadsinsatser.