Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Nu inför vi läkemedelsautomater inom hemtjänsten!

2023-10-27

Fagersta kommun fortsätter satsningen på välfärdsteknik. Nu i oktober startar vi med läkemedelsautomater hos hemtjänstens kunder.

Fyra kvinnor vid en läkemedelsautomat

Vad säger hemtjänstens medarbetare Maria, Khalid, Erik och Elma om den nya tekniken?

Spännande och väldigt roligt med ny teknik!

Kunden blir mera självständig, slipper besök för enbart läkemedel och att personen istället själv kan ta sina läkemedel i rätt tid. De behöver inte vänta på oss.

Ser redan nu fördelar, att vi kan fördela om våra resurser till andra arbetsuppgifter utöver läkemedelshantering. En bättre planering helt enkelt.

Kunderna som blivit tillfrågade om läkemedelsautomat tycker också att det här ska bli spännande att testa automaten. De känner sig trygga med att vi också är med dem dubbelt i cirka 14 dagar för att se hur allt fungerar. De väntar nu och har frågat när automaten kommer.

Tanken är att läkemedelsautomaterna ska göra kunderna mer självständiga, ge ökad patientsäkerhet och ger hemtjänstens medarbetare möjlighet att omfördela sina resurser.

Igår var det dags!

Den 26 oktober var det dags, tio läkemedelsautomater började då installeras hos kunder i hemtjänstgrupperna Sveavägen och Kolarbyn. Berörda kunder har blivit erbjudna och tackat ja till att testa automaten. Våra medarbetare har fått utbildning och ytterligare utbildning samt information sker fortlöpande.

Så funkar tekniken

Hur funkar då en läkemedelsautomat? Jo, det är ungefär som en elektronisk dosett som håller reda både på vilka mediciner som ska tas, och vilken tid medicinen ska tas

Automaten ger vägledning när det är dags att ta sina mediciner, både via talade instruktioner, ljudsignaler, och genom att visa skriftliga instruktioner på enhetens skärm med kontrollampor.

Från apoteket kommer Apodos-rullar, dosförpackade läkemedel som är unika för varje kund och alla läkemedel är ordinerade av ansvarig läkare. Våra medarbetare fyller på automaten med de förpackade läkemedlen och sedan sköter tekniken resten: automaten signalerar till kund när det är dags att ta medicin och då matas rätt mediciner ut i rätt dos. Det går inte att av misstag ta sin medicin för tidigt eller ta fel dos.

I början fortsätter våra medarbetare att besöka kunden som fått en läkemedelsautomat installerad i samband med varje medicingivning. Besöken trappas sedan ner stegvis när kunden känner sig trygg att sköta sina mediciner självständigt.

Ökar känslan av självständighet

När kunden blivit trygg med och kan hantera läkemedelsautomaten behöver våra medarbetare bara besöka den boende varannan vecka, när automaten ska fyllas på. Det tycker många boende är skönt. Kunder med andra omvårdnadsinsatser får givetvis sina besök av hemtjänsten som tidigare planerat.

För den kund som har flera olika mediciner eller som ska ta medicin flera gånger per dag kan bara medicinhanteringen innebära många besök av hemtjänsten varje dag. Med läkemedelsautomaten kan kunden själv ta sin medicin vid rätt tidpunkt och slipper många korta besök i hemmet. En annan fördel är att kunden som till exempel har smärtlindrande medicin, hinner ta medicinen och den hinner verka innan hemtjänstpersonalen kommer för att hjälpa till med något.

För hemtjänsten innebär automaterna också möjlighet till att omfördela sina resurser. Eftersom många kunder ska ta sin medicin på regelbundna tider innebär det arbetstoppar exempelvis på morgonen och kvällen. Även på den punkten innebär läkemedelsautomaterna en förbättring i hemtjänstens planering av andra omvårdnadsinsatser.