Länk till startsidan för Fagersta

Fagersta.se

Öppna mobilmenyn

Vi är Västmanlands bästa LSS-kommun år 2021!

2021-12-08

FUB Västmanland (Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning i Västmanland) har i år utsett Fagersta till Västmanlands bästa LSS-kommun. LSS står för Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

ballonger

- Vi är naturligtvis väldigt glada och stolta över det fina och viktiga arbete som chefer och medarbetare inom LSS-verksamheten utför. Rätt kompetens hos medarbetarna möjliggör att arbetet går från vård till att ge stöd så att människor med funktionsvariation skall kunna leva ett gott liv. Det är otroligt viktigt att människor inom målgruppen får komma till tals och att medarbetare inom verksamheten bjuder in till delaktighet och medinflytande.

Ingrid Holmgren, socialchef
Eva Blomberg, avdelningschef

FUB Västmanland lyfter upp dessa saker som de tycker fungerar extra bra i Fagersta, vi har förklarat sakerna under respektive punkt:

IBIC som arbetssätt i all LSS-verksamhet

IBIC Står för: Individens Behov I Centrum. Det kan beskrivas som en mall som används för att ta fram högkvalitativa genomförandeplaner, utifrån individens behov, på ett strukturerat sätt.

I det här sammanhanget är en genomförandeplan ett dokument som styr personalens arbetssätt och tydliggör hur och när insatsen skall utföras.

Genomförandeplaner enligt IBIC tas fram genom ingående intervjuer och kartläggning av individens behov i elva olika livsområden:

  1. Lärande och tillämpa kunskap
  2. Allmänna uppgifter och krav
  3. Kommunikation
  4. Förflyttning
  5. Personlig vård
  6. Hemliv
  7. Mellanmänskliga interaktioner och relationer
  8. Utbildning, arbete, sysselsättning och ekonomi
  9. Samhällsgemenskap, socialt och medborgerligt liv
  10. Känsla av trygghet (kroppsfunktion)
  11. Personligt stöd från person som vårdar eller stödjer den enskilde (omgivningsfaktor)

Stödpedagoger, som mål att ha 1-2 i varje verksamhet

Stödpedagog är en relativt ny titel för person med eftergymnasial utbildning anpassad till arbete inom området funktionshinder/LSS. Personens uppgift är att vara drivande i verksamhetens pedagogiska arbete och ha en handledande funktion till kollegor när det gäller planering, uppföljning, dokumentation och måluppfyllelse.

Daglig verksamhet bra utvärdering

En verksamhet ska ge en meningsfull sysselsättning utifrån personens specifika förutsättningar. Rätt till deltagande utreds och beslutas av biståndshandläggare, utifrån LSS.

Kartläggning av elever som vill flytta hemifrån

Vi arbetar för att tidigt identifiera de ungdomar som, i framtiden, vill lämna föräldrahemmet och flytta till ett eget boende. En tidig kartläggning ger tid till planering och förberedande åtgärder och ökar sannolikheten att till exempel plats på gruppboende finns tillgängligt vid rätt tidpunkt.

Kontaktpersoner beviljas vid behov

En kontaktperson enligt LSS är en person som ska stödja en enskild person att bryta isolering och kunna delta i samhällslivet. Syftet är att underlätta för personen att få ett mer aktivt och socialt liv. Rätt till kontaktperson utreds och beslutas av biståndshandläggare utifrån LSS.

Tar tillvara gymnasieskolans arbetssätt inom LSS verksamheter

Vår ambition är att öka samverkan mellan skolan och kommunens LSS-boenden och verksamheter. Målsättningen är att fånga upp de kompetenser som eleverna erhåller i skolan. Om detta görs på ett bättre sätt kan man från kommunens sida säkerställa att det ges stöd till att upprätthålla och utveckla dessa kompetenser.

Förändring -Titelbyte inom funktionshinderområdet - LSS

Ett arbete med justering av titlar och behörigheter inom LSS har genomförts. Detta för att, i högre grad, säkerställa att rätt kompetenser finns i verksamheterna. Relevanta titlar inom LSS i Fagersta kommun är: Stödpedagog, stödassistent samt stödpersonal.

Nytt arbetssätt gentemot enskilde till egenmakt över sin vardag och sitt liv

Detta är en sammanfattning av effekten som övriga nämnda punkter ger.

Tillgång till bilar i verksamheterna

Vi har i Fagersta sett till att vi samverkar över avdelningsgränser kring de fordon som finns tillgängliga och kartlagt fordonens användning. Detta ger möjlighet att utnyttja befintlig fordonspark på ett effektivt sätt.