SÖK PÅ SIDAN

Kontakta fagersta kommun

Postadress:
Fagersta kommun
737 80 Fagersta

Telefon:

0223-440 00

Fax:

0223-171 01

Öppettider:

7.30-12.00 och 13.00-16.00

Besök oss:

Norbergsvägen 19 
737 80 ­Fagersta

F. Hur gör jag för att starta en förening?

Bjud in alla som är intresserade av att starta föreningen till ett möte med en kallelse. Väl på mötet håller du/ni som skickat ut kallelsen i själva mötet och den information som ni vill dela med er av, samt håller i diskussionerna.

Om det beslutas på mötet att ni ska starta en förening, börjar man med att välja en tillfällig styrelse. En tillfällig styrelse ska bestå av minst en ordförande, en sekreterare och en kassör.

Ordlista

Kallelse är en formell inbjudan som skickas ut eller sätts upp så att medlemmar eller andra kan komma till mötet. I kallelsen ska det stå vad man bjuds in till, (ex möte) och varför, (ex dikutera möjligheterna att bilda förening).

Tillfällig styrelse är den grupp personer som leder och ansvarar för föreningen tills en ordinarie styrelse är vald.

Ordföranden är oftast den person som håller i styrelsemötena och representerar föreningen, ungefär som en chef på ett företag.

Sekreteraren tar hand om föreningens administration, tillexempel tar hand om posten och skriver saker för föreningen.

Kassören ansvarar för föreningens ekonomi, tar hand om pengarna och betalar räkningar .

Senast ändrad: 2018-05-07

Scrolla upp