Rekommendera Skriv ut

Oväntat designsamarbete blir på riktigt

sta-nyh-hyg-logga-110513

2011-05-13 Unga designers ska hjälpa Fagersta Hygien designa funktionell och tidlös badrumsinredning.

Sommaren 2009 deltog Kristofer Eriksson och Pierre Skönnegård i Sommardesignkontoret, Stiftelsen Svensk Industridesigns (SVID) projekt för unga lovande studenter. Projektet drevs i samarbete med Tillväxtgruppen, Fagersta och Norberg kommuners gemensamma näringslivsorganisation och var förlagt till Fagersta.

De unga designstudenterna fick under några intensiva sommarveckor i uppdrag att ta fram förslag på ett badrumsskåp åt Fagersta Hygien. Vid projektets slut var företagsledningen så nöjda att man bestämde sig för att hålla kontakten med Kristofer och Pierre och nu väljer man alltså att inleda ett officiellt samarbete.

– Det här tycker vi på Fagersta Hygien är fantastiskt roligt och vi är mycket stolta över att presentera samarbetsavtalet med Kristoffer och Pierre, säger Mats Högback, vd på Fagersta Hygien. Vi är otroligt imponerade av deras arbete och det är förstås extra roligt att det som började med ett studentprojekt nu blivit "skarpt läge".

Läs mer om samarbetet.

Länk till mer information om Sommardesignkontoret.